Choose Language Here

Tuesday, January 31, 2012

Cara Membuat Tuntutan Insuran



Pada Amnya, terdapat 2 Jenis polisi Insuran untuk kenderaan anda :

i) First Party – melindungi kehilangan dan kerosakan kereta, kecederaan dan kematian pihak anda serta pihak ke-3 iaitu kenderaan yang terlibat dengan anda ketika kemalangan.
ii) Third Party – seperti namanya, hanya pihak ke-3 iaitu kereta lain yang terlibat dengan kemalangan kereta anda.
Apa Patut anda lakukan jika Kemalangan Berlaku!!!!!
Ingat dan Lakukan Perkara-perkara berikut: JGN LUPA !!!!!
1. Nombor pendaftaran kenderaan
2. Butiran pemandu (nama, alamat, no telefon)
3. Masa, tarikh dan tempat kemalangan Time, date and place of accident
4. Nama pemegang polisi insurans serta nombor polisi kenderaan (jika boleh)
5. Butiran saksi atau orang yang tercedera
Berikutnya :
1. Hantar kereta anda ke balai polis trafik untuk diambil keterangan dan gambar (dalam masa 24 JAM)
2. Hantar kereta anda ke bengkel yang di tauliahkan oleh syarikat Insuran.
3. Isi Borang Insuran dan hantar ke Pejabat Utama Insuran Anda (dalam masa 14 HARI)
4. Pihak Insuran akan mengangar jumlah Kerosakan kenderaan anda
5. Surat pelepasan @ jumlah bayaran yang akan di bayar oleh syarikat Insuran (tandatangan)
langkah-langkah untuk menuntut insurans sendiri “own damage” {NCD (No Claims Discount) akan terhapus secara automatik}
Dapatkan dokumen tambahan berikut:




1. Surat pengesahan menyatakan No Fault Own Damage dengan butiran insurans pihak ketiga. Ini perlu dibuktikan juga oleh JPJ menyatakan yang sama.


2. Siasatan polis, lakaran kemalangan dan salinan laporan polis pihak ke-3.

Bagaimana jika kenderaan anda di curi???
Dapatkan dokumen berikut:
1. Laporan Polis
2.
Polisi insurans

3. Geran kenderaan
4. Cukai jalanRoad tax

5. Kad pengenalan dan lesen memandu pemilik kenderaan.
6. Kad pengenalan dan lesen memandu pemandu yang terlibat. (jika bukan pemilik)
7. Surat perjanjian sewa-beli (jika berkaitan)

By INSEM
Sumber Kurnia Insuran

Monday, January 30, 2012

Bayam (Spinach)

Bayam yang juga dikenali dengan nama Spinach, sekurang-kurangnya terdapat 13 jenis sebatian flavonoid yang berfungsi sebagai antioksidan dan agen anti kanser. Malah disebabkan ini jugalah penyelidik telah mencipta ekstrak bayam yang dikhususkan bagi digunakan dalam kajian terkawal. Kajian ini mendapati bahawa ekstrak bayam ini mampu memperlahankan pemisahan sel dalam sel kanser perut, mengurangkan kanser kulit, dan mengurangkan insiden kanser payudara, ovari dan prostat.

Bayam juga dikatakan mengandungi sejumlah besar vitamin K yang amat penting dalam mengekalkan kesihatan tulang. Secawan bayam segar dikatakan mengandungi kira-kira 200 peratus nilai vitamin K. Selain vitamin K, kandungan khasiat pembina tulang yang lain seperti kalsium dan magnesium juga berkhasiat kepada mereka yang memakannya.

Bagi perlindungan kardiovaskular, bayam kaya dengan vitamin C dan A. Kedua-dua khasiat ini adalah antioksidan yang bertindak untuk mengurangkan jumlah radikal bebas dalam badan. Khasiat ini juga membantu menghentikan kolesterol daripada pengoksidaan sekali gus mencegah radikal bebas ini melekat dan terbentuk dalam sayuran darah. Folat dan magnesium dalam bayam adalah mineral yang bertindak merendahkan tekanan darah dan melindungi daripada penyakit jantung.

3 Prinsip 1 Malaysia

PRINSIP PENERIMAAN
• Prinsip penerimaan bererti walaupun rakyat Malaysia mempunyai cara hidup, amalan dan kebudayaan yang berbeza, tetapi kita menerima antara satu sama lain sebagai rakan setia.


PRINSIP KENEGARAAN
• Konsep perpaduan, semangat nasionalisme dan cintakan negara telah diterapkan semenjak dahulu lagi oleh pemimpin-pemimpin terdahulu. Tunku Abdul Rahman melalui Parti Perikatan yang dipimpinnya dengan dibantu oleh Tun Tan Cheng Lok dan Tun V.T Sambanthan berjuang bagi mendapat kemerdekaan dan kebebasan daripada penjajah British untuk Tanah Melayu.

• Tun Abdul Razak pula mengilhamkan Rukun Negara dan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang tujuannya adalah untuk menyatupadukan rakyat berbilang kaum di negara ini.

• Tun Hussien Onn yang sememangnya terkenal dengan usaha-usaha yang dilakukan untuk memupuk perpaduan di kalangan rakyat sehingga diberi gelaran ‘Bapa Perpaduan’.

• Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Hj Ahmad Badawi pula membawakan Wawasan 2020 dan konsep Cemerlang, Gemilang dan Terbilang sebagai gagasan untuk memupuk perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum di negara ini.


PRINSIP KEADILAN SOSIAL
• Setiap kaum di negara ini tanpa mengira latar belakang atau agama diberi keadilan yang sebaik mungkin dari segi kebajikan dan aspek-aspek sosial yang penting.Cheng Lok dan Tun V.T Sambanthan berjuang bagi mendapat kemerdekaan dan kebebasan daripada penjajah British untuk Tanah Melayu.

• Melalui Konsep 1Malaysia, setiap wakil rakyat bertindak melepasi sempadan kaum masing-masing dan melebarkan khidmat mereka kepada kaumkaum lain.

• Namun begitu Konsep 1Malaysia yang mempunyai prinsip keadilan sosial bukanlah platform bagi mana-mana pihak untuk membuat tuntutan yang keterlaluan dan bukan-bukan.




Sunday, January 29, 2012

Learn Terengganu language

today i will teach u Terengganu Language.. I got this from Faztee Danisha.. Thank to her.. i believe this language made your tounge wrick


A
abih -- habis
acing-perring - bau hancing
amah - 50 sen, ie. samah(RM 0.50), dua amah(RM 1.00), tiga amah(RM1.50)

B
bah - bas
bahang - pukul i.e. kena bahang - dipukul
bakpe - mengapa
bang - azan
beng - memaksa diri
bijok - pandai
boh - banjir
bok - buku
bowok - bawa
buak - buat
bekok cobong - bengkak yang teramat sangat, benjol
beratah - keadaan yang amat banyak, ie. beratah anak ikan
bewok - biawak


C
cakna - ambil hirau, ambil tahu
cakol - cangkul
carik - koyak
ce'dung - bersawah
ce'rok - jauh
ce'rong - di sudut, di suatu tempat yang jauh
cekoh - ie. cekoh buah durian = kupas/kopek buah durian
ceroh-nerang - terang-benderang
cokoh - i.e. duduk cokoh -- berdiri atau duduk tapi tak duduk betul
colok - batang mancis

D
do'oh - melampau i.e. do'oh lalu- terlampau
dok - tidak
dok leh - tidak boleh
dok rok - letih, tidak bertenaga
dok soh - tak perlu, jangan
dok wie - tidak bagi
dua amah - RM 1.00

E
esel - ensel pintu

G
gaha - menyental periuk atau kuali
gajuk- beg plastik
gandor - galas, seperti menggalas durian kepasar
gelemang - penguat untuk geli, i.e. geli-gelemang
gelenya - 1. ie. plastik gelenya(bag plastik pasar)(grocery plastic bag); 2. i.e. gatal-gelenya bermaksud miang
gemok mettong - terlalu gemok , juga "gemok debok",
gere - ie. duduk atas gere
go'coh - bergaduh
gohek - memandu (asal dari 'go ahead')
guane(v. ga'na) - bagaimana
gumba - timba, ie. menimba ikan
gerek - basikal

H
hangus letong - hangus habis
hok - yang, yang mana, i.e. hok saya royak arituh- yang mana saya bagi tahu hari itu

I
ikan aye - ikan tongkol
itang legit - hitam sehitam arang

J
jahil tukil - terlampau bodoh, bengap
jambang - tandas
jala mas - sejenis kuih tradisional
jambu golok - buah gajus
je'put - cucur
jenere - lena (tidur)

K
ka'bo - beritahu
kalu - kalau
kasih(with heavy k) - kekasih, awek, pakwe
katok - pukul
kawa - kopi, serbuk kawa - serbuk kopi
kayu khamat(v. kayu keramat) - sejenih kuih tradisional seperti roti, kuih cakoi
kekeng - mengankang
kekgi - sekejap lagi
kelih(keleh) - lihat
keta teksi - teksi
kepok gete/kepok gote/khepok gete - keropok lekor
khabak - panjat
koho-koho - beransur-ansur, ie. koho-koho doh ni
kohong - i.e. busuk kohong - busuk yang teramat
komang - (dari perkataan 'common')teruk, tidak bermutu
korang-nyor - alat kukuran kelapa
koyok - kupas buah
kkudda - kekuda

L
lagu tu - seperti itu
lambo(lambur) - beranda, seperti balkoni, biasanya terdapat pada luar rumah tradisional di hadapan pintu
lebong - tipu
lekpong - adalah kata wacana
lening - sekarang
lembek - tilam
leput - menguat perkataan warna putih, i.e putih leput
liuk (v. liut) - lemau

M
makang pulut - kenduri, biasanya kenduri kahwin
malah - malas
maring (org. kelmarin)- semalam
mas jeput - sejenis makanan, kuih berwarna kuning
masing pekok - masin teramat sangat
mecheh - mancis
mender - benda
molek - sempurna, cantik, bagus
mung - kamu, engkau, awak
mMejed(silent M) - masjid

N
nape - ape
nasi kunyit - nasi kuning
nawok - tipu
nebeng - melampau
nganang - sejenis kuih yang amat manis, selalu dihidangkan selepas Sembahyang Terawih di bulan Ramadan
ngatuk - mengantuk
nganying(v. nganjing) - mempermain-mainkan, meniru gaya
nyaknyer - (v. nyak nyer) - kesian -" nyaknyer awang tu " - kesian kat awang.
noneng - tergantung yang menoneng
noppat - lompat
nyodok - penyodok
nyor - kelapa, nyiur

P
panah dering - cuaca panas yang melampau
patak - i.e. patak puyuk - bahagian bawah periuk, patak unjak - akar umbi
parok - mahal, banyak
pelang - mempelam
peng - ais, cth: milo peng - milo ais
piyer - siapa
pitih - duit
pieuu - penyu
pong - pun
pulok - pula
pulut lepa - sejenis makanan tradiosional yang dibuat dari pulut, berbentuk silinder/rod dan dibungkus dalam daun pisang
punoh - rosak
puyuk - periuk

R
ralek - (dari perkataan relax) berehat
rege(v. geghe) - riuh, bercakap banyak
retek - juga, i.e. aku nok gih retek
reti - mengetahui cara, pandai
rial(org. riyal) -ringgit
robok - almari
rohok - susah, payah
rok(1) - yang, yang mana, i.e. rok saya ka'bo arituh- yang mana saya bagi tahu hari itu
rok(2) - semak
rokrak - i.e. supik rokrak (grocery plastic bag)
royak - beritahu

S
samah(v. se amah) - 50 sen
sakok - terhalang
sapang - sampan
sapok - Jauh
se'eh - terlalu kenyang
sejuk ngoko - sangat sejuk
sekeh - ie sekeh kepala
sekok - tidak cukup ruang
seme - semua
sen - duit (kemaman)
serek - selipar getah/ selipar jepun
sepit - sempit
smete - manggis
sohor - terkenal, glamour
sokmo - sentiasa, selalu
starang - Guna sebagai kata penguat(ie. dok tau starang abuk)
stengba - bersiap sedia
suka - ketawa, menyukai
supit/supik - bag plastik
susuk - sorok

T
tak mboh - tidak mahu
taik - tahi
taik itik - sejenis makanan
tamboh - tambah
teksi - beca
tebeng - memaksa diri
timung cina - tembikai
tohok - buang
tok - nenek
tokki - datuk
tongong - bodoh, sbg satu penghinaan
tonyoh - sekeh, ie tonyoh kepala
tra(org. try) - cuba, testing
tranung - terengganu
tubik - keluar
tungggang-langgang - berterabur, tidak tersusun, bersepah

U
ubi ketang - kentang
ubi stele - keledek
ulak - ulat
ulor - ular

W
wak(v. wat) - buat
wak lolok - tipu
wi(v. bui) - beri

Y
yei yei - beria-ia



thank and credit to Faztee Danisha

I like it..

1AzamKIT



Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) merupakan perkara yang amat pentiing di zaman yang semakin dan meningkat maju kini. Masyarakat semakin sedar bahawa teknologi yang semakin canggih menyebabkan perubahan pesat dalam hidup sesebuah masyarakat. Oleh itu, masyarakat Malaysia kini berusaha untuk mengikuti perkembangan teknologi dalam dan luar negara.

Dengan tertubuhnya ICT Hub di negeri Pahang, dapatlah masyarakat dan rakyat negeri Pahang mengambil kesempatan dan peluang yang diberikan untuk kegunaan mereka. Program 1AzamKit yang akan berjalan di seluruh daerah di Pahang akan memberi impak yang baik kepada penduduk negeri Pahang utamanya para pelajar dan kanak-kanak sekolah.

Berikut adalah bentuk program yang akan diberikan manfaatnya kepada rakyat negeri Pahang.

  • Program ICT Awareness = Program ini adalah satu program yang akan meberi peluang kepada ibu-bapa bahawa ICT bukan sahaja untuk kanak-kanak, remaja, malahan untuk mereka. Pengetahuan tentang ICT adalah penting. Jika kita tahu akan kepentingan tetapi tidak berdaya untuk mengunakannya kerana kurang pengetahuan tentang teknologi tersebut, bagai ada kereta tapi tak pandai bawak. Walaupun begitu, kita harus mencari jalan untuk membawa kereta tersebut dengan belajar dan mengambil lesen. begitulah juga dengan ICT, jika kita komputer dirumah tetapi kita tidak mengambil manfaat darinya. Apa gunanya?.

  • ICT Cambridge = program ict Cambridge bertujuan memberi peluang kepada pelajar untuk belajar mengenai komputer dan pengunaannya. program ini sekali gus juga memberi ruang untuk pelajar memdapat kelulusan dan sijil. untuk mendapatkan sijil, pelajar perlu lulus dengan baik semasa proses penilaian.


Saturday, January 28, 2012

Nilai-Nilai 1 Malaysia

START HARI NI AKU NAK CAKAP 2 BAHASA, KADANG2 BM KADANG2 BI. BR IDEA BANYAK

BUDAYA KECEMERLANGAN
• Pengamalan budaya cemerlang dan berprestasi tinggi akan membawa Malaysia ke tahap kejayaan serta pencapaian yang lebih tinggi. Kejayaan dan pencapaian masyarakat dan negara bergantung setakat mana budaya kecemerlangan diamalkan oleh rakyatnya.

• Budaya berprestasi tinggi memastikan setiap perkara dan setiap tugas yang dilakukan mencapai tahap yang terbaik. Sikap sambil lewa dan acuh tak acuh tidak boleh wujud dalam masyarakat yang berdaya maju.

• Budaya ini perlu dilaksanakan secara berterusan dengan mementingkan prestasi sebagai pengukuran tahap pencapaian atau kemajuan.

• Prinsip ketepatan menjadi elemen dalam menentukan kecemerlangan. Ketepatan menguruskan masa amat penting dalam menentukan kemajuan dan penerimaan orang lain terutama apabila berurusan dengan pihak-pihak luar negara.

• Ketepatan pengukuran, jadual penyampaian dan kualiti amat berhubung rapat bagi menentukan kecemerlangan dan kejayaan.

• Sistem Petunjuk Utama Prestasi (KPI) amat penting dalam mengukur pencapaian perkhidmatan yang diberi di samping dedikasi, komitmen dan bekerja keras.

• Negara luar akan mengiktiraf Malaysia sebagai negara yang mementingkan kualiti dan ketepatan dalam segala bidang terutama dalam sistem perdagangan dunia yang berteraskan eksport.


KETABAHAN
• Setiap perjuangan atau pelaksanaan kerja memerlukan ketabahan dan ketekunan. Perjuangan
untuk mencapai kemajuan dan kecemerlangan negara amat memerlukan pemimpin dan rakyatnya tabah menghadapi segala rintangan dan dugaan.

• Rakyat Malaysia perlu tabah menghadapi dugaan dan cabaran untuk kejayaan diri dan Negara.

• Penggemblengan semangat bekerja keras, dedikasi serta tabah menghadapi segala rintangan dan dugaan adalah ramuan yang terbaik mencapai sesuatu matlamat.

• Ketabahan dalam menghadapi perubahan peribadi wajar dijadikan wadah bagi memperbetulkan kesilapan atau kegagalan perkara-perkara yang terdahulu.


RENDAH HATI
• Rasa rendah hati adalah satu sifat yang penting untuk dimiliki. Sifat merendah diri amat digalakkan dalam ajaran Islam begitu juga dengan budaya dan sifat masyarakat Melayu yang menghormati orang yang merendah diri. Sifat berhemah dan berbudi bahasa amat perlu menjadi amalan hidup kita.

• Merendah diri yang dimaksudkan tidak bererti kita tunduk atau mengalah dengan orang lain.
• Segala kemampuan dan kebolehan yang dimiliki tidak perlu ditunjuk dan dibanggakan dengan cara yang tidak digemari masyarakat Malaysia.

• Kejatuhan atau kemerosotan yang dialami perlu dikaji kelemahannya dan hendaklah memperbaikinya secara positif.

• Sikap mudah mengalah, kecewa dan menyerahkan kepada takdir perlu dikikis jika ingin maju dan berjaya.

• Dalam menangani kegagalan, pendekatan yang berbeza dan kreatif perlu diambil bagi menghasilkan perubahan yang lebih besar dan menakjubkan.

• Semangat juang yang tinggi dan berpendirian teguh perlu ada bagi mencapai kejayaan diri, masyarakat dan negara.

• Masyarakat Malaysia amat menghormati serta menyukai sifat merendah diri tetapi mempunyai kekuatan dalaman dan pendirian yang teguh terhadap sesuatu prinsip.

• Sikap merendah diri ini perlu bersesuaian dengan masa, keadaan dan tempat di mana kita berada.

• Apabila berada di luar negara serta berurusan dengan masyarakat luar, sikap merendah diri perlu dielakkan untuk mencerminkan kekuatan, keyakinan dan kemampuan kita sebagai rakyat Malaysia, tetapi bukan dengan cara kekasaran dan penindasan.


PENERIMAAN
• Konsep penerimaan dan toleransi adalah dua perkara yang berbeza sama ada daripada ungkapan mahupun pelaksanaan. Penerimaan akan memperlihatkan perlakuan yang positif menerima sepenuhnya sesuatu perkara dengan hati yang ikhlas tanpa ada unsur paksaan. Manakala toleransi pula berlaku kerana tiada pilihan lain atau secara terpaksa. Perlakuan atau sikap toleransi berlaku apabila sesuatu pihak tiada pilihan lain dan ianya diterima dengan ketidakjujuran.

• Malaysia memerlukan rakyat yang dapat menerima apa jua perkara baik dan mendapat persetujuan secara bersama.

• Penerimaan semua kaum untuk mendapatkan yang terbaik amat diperlukan bagi membina sebuah negara bangsa. Perkara-perkara yang terbaik daripada kaum Melayu, Cina, India dan lain-lain perlu diterima pakai serta mendapat penerimaan daripada masyarakat negara ini.

• Semua program dan peruntukan kewangan daripada kerajaan wajar diagihkan secara adil, menyeluruh dan saksama mengikut keperluan tanpa sekatan, lapisan masyarakat, kaum, etnik, agama dan fahaman politik.

• Semua peluang seperti pendidikan, biasiswa, subsidi, bantuan kewangan dan agihan projek perlu adil mencerminkan keperluan 1Malaysia.

• Pembangunan diri tanpa mengambil kira jantina dan latar belakang etnik sebaliknya ditentukan oleh keupayaan peribadi dan bakat seseorang.


KESETIAAN
• Prinsip kesetiaan amat diperlukan dalam apa jua keadaan. Kesetiaan kepada Raja dan Negara,
prinsip kedua Rukun Negara wajib dipegang erat oleh setiap rakyat negara ini tanpa berbelah bahagi. Semua kaum perlu mengutamakan kesetiaan dan kepentingan kepada negara mengatasi kesetiaan kepada kaum dan kelompok sendiri.

• Kesetiaan kepada pemimpin atau ketua di dalam sesuatu organisasi adalah teras kepada kewibawaan, keteguhan, kejayaan dan kecemerlangan.

• Pengikut perlu menunjukkan kesetiaan dan ketaatan kepada ketua kerana organisasi yang berpecah dan tidak setia kepada arahan ketua akan mengalami kehancuran.

• Kesetiaan akan membina kepercayaan dan menjalin satu ikatan antara dua pihak.• Perhubungan dan ikatan yang kukuh melalui kesetiaan perlu dilakukan dengan jujur dan ikhlas terhadap perhubungan sama ada dengan kawan, keluarga atau pemimpin.

• Kritikan dan pandangan yang membina perlu diterima dalam perhubungan bagi menjamin kejayaan. Mengkritik secara betul terhadap kesilapan atau kekurangan adalah lambang setia kawan.

• Kritikan dalam usaha membina kekuatan perlu dilakukan dengan bijaksana dan dengan niat yang baik agar segala kelemahan dan kesilapan dapat dibaiki untuk kebaikan bersama.

• Pemimpin atau ketua sesuatu organisasi perlu menghindari sikap sombong, tidak mahu ditegur atau dikritik.

• Kesetiaan perlu disertai dengan keupayaan melaksanakan tugas dengan cemerlang.

• Nilai atau ganjaran kepada kesetiaan perlu berasaskan kepada keupayaan, pencapaian
dan kemajuan yang dilaksanakan dalam setiap perhubungan.

• Kesetiaan atau perhubungan yang membuta tuli tanpa sebarang kemajuan adalah tidak bernilai.

• Perhubungan yang berasaskan kepada cara mengampu perlu dihindari agar tidak disalah gunakan oleh pihak yang sering mengambil kesempatan.


MERITOKRASI
• Meritokrasi merupakan satu hala tuju yang perlu diamalkan dalam negara demokrasi bagi memastikan mereka yang layak dan memenuhi kriteria diberi peluang untuk memacu pembangunan negara.

• Dalam keadaan tertentu terdapat pihak yang kurang bernasib baik atau ketinggalan seperti masyarakat yang tinggal di kawasan pedalaman, estet-estet dan perkampungan baru adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk membantu golongan tersebut.

• Meritokrasi menekankan persaingan secara terbuka berasaskan kriteria-kriteria yang ditetapkan dan sesiapa yang berjaya memenuhi kriteria-kriteria tersebut berhak dipilih.

• Dalam melaksanakan prinsip meritokrasi, pemilihan berasaskan prestasi dan budaya cemerlang akan memaksimumkan potensi Malaysia dalam semua bidang.

• Dalam aspek pemerolehan kerajaan, pemilihan syarikat untuk ditawarkan kontrak dibuat melalui tender terbuka dan syarikat yang berjaya hendaklah memenuhi kriteria-kriteria yang ditetapkan.

• Dalam pemilihan syarikat, kontraktor, pemberi khidmat, perunding dan sebagainya wajar dilaksanakan melalui persaingan yang menitikberatkan kepada setiap pihak yang bersaing membuktikan potensi masing-masing dan memberi tawaran terbaik merangkumi harga, produk, perkhidmatan dan hasil yang dijanjikan.

• Semua aliran, sama ada Sekolah Kebangsaan, Sekolah Cina atau Sekolah Tamil hendaklah sentiasa mencari peluang berinteraksi dengan mengadakan aktiviti bersama.

• Prinsip meritokrasi membudayakan masyarakat Malaysia dalam menghadapi cabaran globalisasi/ liberalisasi.


PENDIDIKAN
• Pendidikan dan pengetahuan adalah prasyarat penting untuk mana-mana negara mencapai
kejayaan. Kekuatan dan ketahanan adalah berasaskan kepada masyarakat yang berpendidikan
dan berpengetahuan mengatasi kekuatan ketenteraan.

• Negara perlu memiliki masyarakat yang mengutamakan pendidikan dan pengetahuan dari segala-galanya.

• Budaya membaca berupaya melahirkan rakyat Malaysia yang mempunyai minda yang sentiasa terbuka.

• Sekolah aliran kebangsaan telah ditakrifkan semula untuk memasukkan sekolah vernakular.

• Kurikulum yang dibangunkan untuk ketiga-tiga aliran hendaklah menekankan nilai-nilai bersama yang perlu dipupuk untuk membentuk 1Malaysia.

• Sesebuah negara hanya akan benar-benar maju dan berjaya apabila rakyatnya memiliki ilmu pengetahuan yang tinggi. Budaya ilmu ialah kecenderungan untuk sentiasa memburu pengetahuan yang terkini dan kesediaan untuk menimba ilmu sepanjang hayat.

INTEGRITI
• Intergriti penting bagi sesebuah kerajaan untuk mendapat kepercayaan dan keyakinan rakyat. Nilai ini perlu diamalkan oleh semua pihak daripada pemimpin sehingga semua peringkat tanpa mengira kedudukan.

• Bersikap jujur dan amanah terhadap sesuatu tindakan dan percakapan.

• Bercakap benar walaupun perkara yang disampaikan itu pahit dan sukar diterima.

• Berusaha memperbaiki kesilapan. Setiap perkara atau tindakan yang gagal atau salah perlu diperbaiki bagi mendapatkan hasil yang sempurna.

• Menepati janji dan masa adalah sifat mulia yang dituntut semua agama. Memungkiri janji boleh mengikis kepercayaan dan kesetiaan.

• Menerima kritikan dan teguran dengan hati yang terbuka walaupun perkara ini sukar diterima oleh sesetengah pihak. Segala kritikan dan teguran perlu dijadikan iktibar dan panduan untuk membetulkan kesilapan dan kesalahan yang dilakukan.

• Kelayakan dan kemampuan perlu diberi keutamaan tanpa sebarang kepentingan atau melalui saluran tidak sah.

• Mengetepikan kepentingan peribadi dalam segala tindakan dan perlakuan. Kepentingan negara perlu diletakkan mengatasi segala kepentingan lain. Sifat ingin mengutamakan diri, keluarga dan kelompok tertentu perlu dijauhi.

• Budaya berprestasi tinggi adalah asas utama integriti dalam semua aspek dan khidmat yang diberi.


Untuk info tambahan layari http://www.1malaysia.com.my/

Five subjects to review (Cuepacs)

Congress of Unions of Employees in Public Services (Cuepacs) to produce five main areas for consideration in the review of Public Service New Remuneration Scheme (SBPA).

Its president, Datuk Omar Osman, said the five items that focused on aspects of justice and fairness, especially for civil servants Grade 54 and below. Five things involved are:

* review the transfer of salary for grade 54 and below;
* retain the seniority position in the Malaysian Remuneration Scheme (SSM) before switching to the SBPA;
* review the salary of the servant who had long reached the maximum salary level;
* review the salary increases of between seven and 13 per cent
* Check back and restructuring at all grade levels.

Berita Harian

i got this from Faztee Danisha, thank

Friday, January 27, 2012

Skim Amanah Rakyat 1Malaysia

What This?

Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1Malaysia) is a special Scheme initiated by the Government of Malaysia aimed at promoting the participation of the low-income group to save and invest; apart from to assist them in managing the impact of the rising current cost of living.

The Scheme will be implemented in collaboration with Permodalan Nasional Berhad (PNB) and selected financial institutions.

Through this Scheme, eligible Malaysians will have the opportunity to apply for a RM5,000 loan from participating financial institution to invest in Amanah Saham 1Malaysia (AS 1Malaysia)I managed by Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB)*, and will receive attractive incentive payments on their savings and investments.

* *ASNB is a wholly-owned subsidiary of PNB responsible for managing the AS 1Malaysia unit trust fund

What Special about This?
  • Monthly incentives are provided to the participants in the form of additional Amanah Saham 1Malaysia (AS 1Malaysia)I units.
  • articipants need to pay only the minimum monthly payments for 5 years.
  • Incentive payments are provided every month for 5 years. Participants need to ensure that the minimum 100 units are reserved in the AS 1Malaysia book at any time.
For more Info and Detail visit SARA1Malaysia

Thursday, January 26, 2012

Paddy Museum, Kedah



It is the first paddy museum
in Malaysia, and the fourth to be opened in the world after Japan, Germany and the Philippines.

It is located 10km from Alor Star city. you can go to the museum by taxi or car from the Alor Star city. If you are from the north-south highway, take the Alor Star Utara Interchange and follow the signboard heading to Paddy Museum.

The unique architecture of the Paddy Museum represents bushels of harvested rice stalks. Rice motifs are repeated throughout the building, on
staircase banisters, the museum gates and the fence surrounding it.

The museum showcases the paddy cultivation process in Malaysia and displays all kinds of tools and equipment which have been used in the trade over the years. Through beautiful murals, the art work of 60 artists from North Korea, the history of paddy cultivation in Malaysia is revealed.

It honours the history, culture and significance of paddy farming in Kedah and is dedicated to the hardworking and simple paddy farmers, whose blood, sweat and toil have contributed to the objective of achieving self sufficiency in the rice industry.

Wednesday, January 25, 2012

Learn Simple Terengganu Dialect

In Malaysia, we have many dialect, for example perlis dialect, perak dialect, KL dialect, johor dialect, Terengganu dialect. Below are simple terengganu dialect.


Thank and credit to Faztee Danisha

Monday, January 23, 2012

Gong XI Fa Cai





Gong Xi Fa Cai...
Happy Chinese New Year to all blogger who read this entry..

Chinese new year is a stating for Chinese people follow by Chinese calendar. So.. this year is a year of Dragon. What are doing today. It ok to visit your Chinese friend because our country have 1 Malaysian.. so, let visit our Chinese friend or send regard for them.

Happy Holiday,
Have a nice day,

Friday, January 20, 2012

Chap Goh May

3286516396_<span class=

The fifteenth day of this celebration of the day 'Chap Goh May' is no less important. It is the last day of full moon, marking the close of this celebration.

The festival falls on the night of 15-day month, first month of Chinese Lunar. The day is also called the "Festival of Lights", because the lamps were lit at night as the main activity on the day of the festival.

Entitled 'onde-onde' and install the lights are the two main points of this festival. Why put the lights on Capgome Day?. In the year 180 BC, China was ruled by the Han Dynasty. The Emperor at that time, the emperor Liu Heng managed to break the rebellion movement. That day happened to the first 15 day of Chinese Lunar. To celebrate the success, Liu Heng ordered the lights installed across the country. Lamps in a variety of streets that day. The customs still practiced today.

The lamps are usually made with colored paper, shaped like mountains, buildings, people, crocodile, birds and animals. Now a sophisticated modern technology it made of fiber optics, lasers, sound and light control has also been used in the manufacture of lighting colors.
Not only the Chinese New Year celebrated by Chinese all over the world, but also celebrated by the Korean, Vietnamese, Mongolian and Miao (Chinese Hmong), which is influenced by China in terms of cultural and religious

Thursday, January 19, 2012

Lion Dance Chinese New Year


When it was daylight, the candle ceremony will be burned, a new red dress to the atmosphere, as well as his "Kong Hee Fatt Choy 'will be spoken. It means' hope this year will benefit. Guests come to visit bring mandarin oranges, which means wealth and tradition to 'ang pow' continues to children and unmarried people.

Chinese New Year is celebrated with 'yee sang' dinner and cake baskets. Family members will eat large with traditional dishes such as duck, smoked meats, sausages, rice cakes, and mandarin oranges. Young people will be visiting the elderly and receiving ang pau money in a red envelope to symbolize good fortune, given by the families of those who were not married. Dragon or lion dance parade will be held, with decorated floats accompanied by drums.

Wednesday, January 18, 2012

Chinese New Year's Eve

On the eve of New Year, the family whether near or far will gather at their parents house for the ritual feast. This symbol of family ties firmly at its heart social harmony. New year's dinner is usually a hereditary traditions such as roast duck, pork, oysters, and vegetables 'Prosperity' is eaten with alcohol.

After Finished, the whole family will pray and perform rituals 'Shuo sui', which are believed to extend life of a person. For the elderly, new year's eve will be spent by playing 'mah jong' as entertainment to enhance relations between family members. Precise moment at midnight, firecrackers and fireworks will be burned, marking the new year begins.


Tuesday, January 17, 2012

Chinese New Year Celebration

History of Chinese New Year begins for thousands of years ago, where a violent creatures called 'Nian' create chaos in mainland China. This makes people live in fear and misery. They find ways to defeat this creature. Finally they succeeded in frightening creature with red ribbon threw into the air, blow up firecrackers and sparklers burn day and night.

Chinese New Year celebrations are marked the beginning of the new year for the Chinese calendar. Along with the color red, lantern, fireworks and clothing 'cheongsam', it became a symbol of the Chinese traditional festivities.

Chinese New Year symbolizes the beginning, the starting point in the fortunes and lives. Before the day of the new year begins, relatives far away will come back together. Houses are cleaned and all the debts collected or paid so that they are not always surrounded by new debt during the year. Burned firecrackers at midnight to mark the start of the new year and for the gnome and bad luck away. The houses are decorated with orange as a symbol of cheap food, flowers and citrus trees.

Feast, which is equivalent to the beginning of spring in China is the beginning of the new moon and New zodiac. As we know, there are 12 animals that became an annual symbol to the Buddha. Legend narrates that once Buddha invited all animals to consultation, but only 12 animals who come. In recognition of the Buddha, all the animals were given the honor to be the zodiac Chinese character for Buddha. Such animals are dogs, pigs, rats, monkeys, tigers, goats, chickens, horses, snakes, dragons, cows and rabbits. Supposedly it is said that those born in these years will inherit the nature and destiny of these animals.



Jalur Gemilang Song

Jalur Gemilang song and lyrics was create in 1997 by Pak Ngah...

Original lyrics

Merahmu bara semangat waja
Putihmu bersih budi pekerti
Kuning berdaulat payung negara
Biru perpaduan kami semua
Puncak dunia telah kautawan
Lautan luas telah kauredah
Membawa semangat jiwa Merdeka
Semarak jaya kami warganya
Empat belas melintang jalurnya
Semua negeri dalam Malaysia
Satu suara satu semangat
Itu sumpah warga berdaulat
Jalur Gemilang di bawah naunganmu
Jalur Gemilang kami semua bersatu
Perpaduan ketaatan
Amalan murni rakyat Malaysia
Jalur Gemilang megah kami terasa
Jalur Gemilang kibarkanlah wawasan
Merah, putih, biru, kuning
Jalur semangat kami semua
(3x)
Berkibarlah!, berkibarlah!, berkibarlah!,
Jalur Gemilang!


English Translate

Your Red represents steely will
Your White represents clean and kind character
Yellow of the Sovereign, the country's protector
Blue for all of us in unity
You have reached the heights of the world
You have traveled the wide waters
Bearing the spirit of independence
We are members of its successful will
Fourteen stripes across
For each of the states of Malaysia
One voice, one spirit
So its sovereign citizens solemnly swear
Jalur Gemilang, beneath your care
Jalur Gemilang, we unite
Sovereign unity
Malaysian citizens' good charity
Jalur Gemilang, how proud we feel
Jalur Gemilang, proclaim our vision
Red, white, blue, yellow
Are the stripes of our resolve
(2x)
Flutter-on, flutter-on, flutter-on
Jalur Gemilang!

Sunday, January 15, 2012

Rukun Negara

The Rukun Negara is the Malaysian declaration of national philosophy instituted by royal proclamation on merdeka day 1970, in reaction to a serious race riot known as the May 13 Incident which occurred in 1969. The incident proved at that time that Malaysian racial balance and stability was fragile at best. Immediately thereafter, the Malaysian government sought ways to foster unity among Malaysians. One of the methods used to encourage unity is the Rukun negara.

The word Rukun negara can refer to the whole declaration, the words after the preamble (beginning Maka kami...) or the five principles alone.


Perisytiharan

Bahawasanya negara kita Malaysia mendukung cita-cita hendak:

  • Mencapai perpaduan yang lebih erat dalam kalangan seluruh masyarakatnya
  • Memelihara cara hidup demokratik
  • Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran negara akan dapat dinikmati secara adil dan saksama
  • Menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak
  • Membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden

Ikrar

Maka kami rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

  • Kepercayaan kepada Tuhan
  • Kesetiaan kepada Raja dan Negara
  • Keluhuran Perlembagaan
  • Kedaulatan Undang-undang
  • Kesopanan dan Kesusilaan


English translate

Our nation, Malaysia, is being dedicated to:

  • Achieving a greater unity of all her people;
  • Maintaining a democratic way of life;
  • Creating a just society in which the wealth of the nation shall be equitably shared;
  • Ensuring a liberal approach to her rich and diverse cultural tradition;
  • and building a progressive society which shall be oriented to modern science and technology.

We, the people of Malaysia, pledge our united efforts to attain these ends, guided by these principles:

  • BELIEF IN GOD
  • LOYALTY TO KING AND COUNTRY
  • UPHOLDING THE CONSTITUTION
  • SOVEREIGNTY OF THE LAW, and
  • GOOD BEHAVIOR AND MORALITY

Resources from Malaysian Website


Monday, January 9, 2012

Malaysian National Anthem

NegaraKu

Tanah tumpahnya darahku,
Rakyat hidup,
Bersatu dan maju,
Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan,
Raja kita,
Selamat bertakhta,
Rahmat bahagia,
Tuhan kurniakan,
Raja kita,
selamat bertakhta.

Sunday, January 8, 2012

History of Malaysia flag

The Malaysian flag was derived from the flag of the Federation of Malaya. His Royal Majesty, the Malay Rulers and the Lord-His Excellency the Governor-Governor of the Conference of Rulers has consented by the formation of Malaysia that the Malaysian flag design shall be in accordance with the design of the Federation of Malaya flag with a modification in the number of band- band and 14-pointed stars represent the 14 states of the new Federation of Malaysia.


The Merg of Sabah, Sarawak and Singapore with the Federation of Malaya gave birth to a new nation, Malaysia. The Malaysian flag was flown officially for the whole country to symbolize the birth Malaysia on 16 September, 1963.

Although Singapore separated from Malaysia on August 9, 1965, the number of stripes and 14 stars are maintained till today. Now the stripes and 14 stars of the same mean composition of the Federation of 13 states and the Federal Government.

Saturday, January 7, 2012

History of the Federation of Malaya flag

Merdeka, Merdeka, Merdeka! - Exactly at 12:00 pm August 30, 1957 at the Selangor Golf Club The Union Jack was lowered and the Federation of Malaya flag raised to full glory, symbolizes the liberation of our beloved country. Thousands of people from all walks of life and the nation as well as independence fighters saw the event with pride.

History of receipt of the Federation of Malaya flag is in agreement with the Conference of Rulers in which a committee was formed in 1949 to consider and make recommendations relating to the design of the Federation of Malaya flag.

A National competition was held to select the flag of the new Federation of Malaya. The competition is held by the Federal Legislative Council in 1949. A total of 373 employees took part in the three selected design to the final flag. The first design was a badge of crossed kris in the middle surrounded by 11 five-pointed stars. The second design is similar to the first design except for the 11 stars were arranged in two circles around the crossed kris. The third design is 11 blue and white stripes with a yellow moon and star on the hoist.

Federal Legislative Council invites the public to give their opinions on all three of the design. Public opinion was conducted by The Malay Mail newspaper. The final result is published pad 28 November 1949 shows that the majority of the public chose the third design. The design is the creation of a Government Architect in Johor, Mr Mohamad bin Hamzah.
The flag design with a few amendments have attained the support of the Conference Meeting on 22 and 23 February 1950. On 19 April 1950 the Federal Legislative Council approved a motion proposed by the Acting Chief Secretary as follows:

"That in the opinion of this Council, the Flag of the Federation of Malaya should be as follows:-

Eleven horizontal stripes alternately red and white in colour, the uppermost stripe being red, having a blue quarter with a cresent and eleven-pointed star in yellow superimposed, the standard size of the flag to be six feet by three feet." Eleven horizontal stripes alternately red and white in color, the uppermost being red Stripe, Having a blue quarter with a cresent and eleven-pointed star in yellow superimposed, the standard size of the flag to be six feet by three feet. "

The flag design was approved by King George VI on May 19, 1950. The first time the Federation of Malaya flag was hoisted in the flag raising ceremony organized by the British High Commissioner on 26 May 1950 at the Palace of the Sultan of Selangor in the presence of HRH Malay Rulers and Officers of the King George VI.


Friday, January 6, 2012

Malaysian Country flag and Coat of Arms

The Malaysian Flag

The Malaysian flag, also known as the Jalur Gemilang (Stripes of Glory), and the Malaysian coat of arms are symbols of the nation’s stateliness and sovereignty. The Government encourages the flying of the Jalur Gemilang particularly during the Month of Independence in August as an expression of love, loyalty and pride for the country.

The Jalur Gemilang

The Malaysian flag or Jalur Gemilang consists of 14 horizontal red and white stripes of equal width (along the fly), representing the 13 component States and the Federal Government.

The canton of dark blue in the upper quarter next to the staff and extending down to the top of the fifth stripe stands for the unity of the people of Malaysia. The union contains a crescent which symbolises Islam, the official religion of Malaysia.

The 14 points of the star signify the unity of the 13 states with the Federal Government. The colour yellow signifies the royal colour of the Rulers.



The Coat of Arms of Malaysia

The coat of arms or armorial ensign of Malaysia shows a 14-pointed star representing the 13 constituent states within the Federation of Malaysia together with the Federal Government, while the star and the crescent together symbolise Islam as the official religion of Malaysia.

The five Kris represents the five former Unfederated Malay States (Johor, Kedah, Perlis, Kelantan and Terengganu). The left-hand division of the shield represents the state of Penang and the right-hand section shows the Malacca tree that depicts the State of Malacca. These two states formed part of the former Straits Settlements.

In the four equal sized panels in the centre, the colours black and white are colours of the State of Pahang; red and yellow are colours of the State of Selangor; black, white and yellow are the colours of the State of Perak; and red, black and yellow those of the State of Negeri Sembilan. These four States formed the original Federated Malay States. The three sections below represent the State of Sabah on the left and the State of Sarawak on the right.

In the centre is the hibiscus, the national flower. Flanking the shield are tigers, a design element retained from the earlier armorial ensign of the Federation of Malaya (and before that, of the Federated Malay States).

The motto in Romanised-script on the left and Jawi (Arabic) script on the right reads “Bersekutu Bertambah Mutu”, the Malay equivalent of “Unity is Strength”. The yellow colour of the scroll is the royal colour of the Rulers.


facts from Malaysian Website

Tuesday, January 3, 2012

Bunga Raya, The National Flower



At the end of 1958, the Ministry of Agriculture has submitted seven types of flowers to choose from as the National Flower. The flowers are hibiscus, flower kenanga, jasmine flowers, flowers Cempaka, lilies, roses and flowers cape. To select a flower which he was elected as the National Flower, a study was conducted by the Information Department for public reaction.

Malaysia. This study was conducted by mobile units throughout the city Department of Information and villages in Peninsular Malaysia. The study found that people prefer the East Coast of roses, while West Coast residents choose jasmine.

However, the government finally decided to choose because hibiscus criteria are well known throughout the country, exciting colors and shapes, the same name across the country, easily available throughout Malaysia, and most importantly not to be the National Flower of any other country in the world at that time.

Based on these criteria, on July 28, 1960, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj has been declared as the National Flower of hibiscus. Today, the selection of the National Flower of hibiscus appeared to be very accurate because there are five petals that it represents the five fractions and tenets as this flower is also represented as a unity of interest

Malaysian History Before Merdeka

History of Malaysia is said to start at the time of the Malacca Sultanate, circa 1400 AD. In its glorious days, the sultanate region covers most of West and East Coast of Sumatra. Melaka emerged as an outstanding government because of its strategic location between Asia and the meeting point of East and West Asia. This model allows Melaka emerged as a major trading center for spice trade, especially in Southeast Asia. Islam is emerging as the main religious belief spread and became the major population of Melaka as the King himself was converted to the religion.

In 1511, Malacca fell to the Portuguese and the beginning of this year Malaya in the colonial era. After that, Malaya fell to the Dutch in 1641 and eventually fell into British hands in 1824 by Anglo-Dutch Treaty. British colonialism is the longest occupation. British interfere all of the administration of Malaya, which previously managed by the Malay Rulers with the help of state dignitaries. British intervention has caused discontent among the local population.

Some people took up arms against the colonialists but by their efforts more on the individual nature of the opposition easily defeated by the British. Among tokoh who against the colonial was Dol Said, Tok Janggut, Datuk Bahaman, Rentap, Datuk Maharajalela, Rosli Dobi and some other figures.

In the era of the 1920s and the 1930s, many people in Malaya began to get an education, whether from the Middle East or local education. As a result, Rahman has been a ray of Malay self-governing country "educated class emerged who started fighting spirit of nationalism. They use media such as newspapers and magazines to spread their ideology. Some among them have formed associations such as the Kesatuan Melayu Muda (KMM) and the Kesatuan Melayu Singapura (KMS) which aims to drive out the colonial and form a government.

When the people of this country was eager to end the occupation, they were shocked by the Japanese landing at the end of 1941 which marked the beginning of another era of colonialism in Malaya. The Japanese occupied Malaya until 1945 before giving up due to the bombing of Hiroshima and Nagasaki.

Japanese retreat has given space to the Parti Komunis Malaya (PKM) for the control of Malaya. PKM has to act violently, killing and destroying public property with impunity, forcing the British to declare an emergency in Malaya (1948-1960).

PKM violence not captured Malaya and the British back in power. Returning the British after the Japanese occupation, they tried to introduce the Malayan Union. This identity has been challenged a great and inclusive of local people. On May 11, 1946, UMNO has fueled the establishment of the opposition and thus sowing the seeds of struggle towards self-government.
The emergence of Tunku Abdul Rahman was a ray of hope to the struggle of the peoples of Malaya at the time when the action began to form the Alliance opened the eyes of the British to allow the occupation of Malaya administer their own country. Unity among the three main ethnic Malay, Chinese and Indians have yielded results when the London Agreement was signed on February 8, 1956 has been an awareness that Malaya will be independent on August 31, 1957.

After independence, there was a problem related to the formation of Malaysia that combines Sabah, Sarawak and Singapore. Opposition to this merger came from the People's Party of Brunei, Indonesia and the Philippines. However, the desire to build a country called MALAYSIA met on 16 September 1963.


Monday, January 2, 2012

State in Malaysian Country

  1. Perlis Indera Kayangan
  2. Kedah Darul Aman
  3. Pulau Pinang
  4. Perak Darul Ridzuan
  5. Selangor Darul Ehsan
  6. Negeri Sembilan Darul Kursus
  7. Melaka
  8. Johor Darul Ta'zim
  9. Pahang Darul Makmur
  10. Terengganu Darul Iman
  11. Kelantan Darul Naim
  12. Sabah
  13. Sarawak

Popular This Week

 
There was an error in this gadget

Popular Posts

© 2012 Sembang Malaysia Thesis Theme Converted by Hack Tutors.info Edit by SembangMalaysia